13η συνεδρίαση – ΘΕΜΑ 12: Έγκριση σχεδίων Προγραμματικών Συμβάσεων Νομού Δωδεκανήσου

  • Θέμα από ημερήσια διάταξη
  • Εισήγηση (Παλαιό νοσοκομείοΈργα και ενέργειες πρωτογενούς τομέα (2011)Συντήρηση εξωτερικών όψεων Εθνικού Θεάτρου ΡόδουΥπηρεσίες ωρίμανσης και παρακολούθησης έργων Γ’ ΚΠΣ & ΕΣΠΑΑναβάθμιση οδού Ρόδου – Καλλιθέας – Φαληράκι)
  • Απόφαση Περιφερειακού Συμβουλίου
  • Η θέση του ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΟΥ ΑΝΕΜΟΥ

    Τα σχέδια προγραμματικών συμβάσεων έχουν πάρα πολύ ασάφεια και διαφαίνεται πλήρης αβεβαιότητα για το αν θα μπορέσουν να εξευρεθούν οι πόροι που απαιτούνται για να ολοκληρωθούν τα έργα που αφορούν στις προγραμματικές συμβάσεις, με δεδομένα τα προβλήματα που έχει τόσο ο προϋπολογισμός για το 2012 που έχει κατατεθεί από την Περιφέρεια όσο και αντιστοίχως ο προϋπολογισμός του Δήμου Ροδίων για το 2012.

    Παλαιό νοσοκομείο:

    Η μεταστέγαση στο νέο νοσοκομείο (2000) έγινε χωρίς πρόβλεψη για το τι θα γίνουν και πώς θα φυλαχτούν οι παλιές εγκαταστάσεις με αποτέλεσμα να έχουμε εικόνες καταστροφής και εγκατάλειψης αλλά και πλιάτσικο στην δημόσια περιουσία, την ιστορία και τις μνήμες της πόλης και του χώρου. Από την άλλη τα στοιχεία της σπατάλης είναι έκδηλα αφού μηχανήματα και εξοπλισμός που υπάρχουν ακόμα εγκαταλειμμένα δεν έχει υπάρξει πρόβλεψη να μεταφερθούν από τους χώρους του εγκαταλειμμένου νοσοκομείου σε ιατρεία των νησιών ή σε άλλα νοσοκομεία. Το σημαντικό, ιστορικό αυτό κτίριο της Ρόδου ρημάζει και κάτι πρέπει να γίνει. Το ερώτημα, όμως,  τι πρέπει να γίνει ώστε να διατηρηθεί το σημαντικό αυτό αρχιτεκτονικό και πολιτιστικό μνημείο και να ενταχθεί λειτουργικά σε ένα σχέδιο αναβάθμισης της πόλης;

    Στην ουσία βέβαια μιλάμε για τρία κτήρια. Το παλιό ιταλικό νοσοκομείο Regina Elena (ολοκλήρωση εργασιών 1938), τα κτήρια που κατασκευάστηκαν μετά το 1948 όταν το νοσοκομείο ονομάστηκε “Βασίλισσα Όλγα”  και τα πιο πρόσφατα και άσχημα που κατασκευάστηκαν  ως το 1992. Όπως είναι γνωστό, η αρχική απόφαση ήταν να γίνει πάρκο πρωτοβάθμιας περίθαλψης με μεταστέγαση των υγειονομικών και διοικητικών υπηρεσιών των ασφαλιστικών ταμείων (ΙΚΑ) που αντιμετωπίζει στεγαστικό πρόβλημα εδώ και πολλά χρόνια. Η ιδέα εγκαταλείφθηκε, υπήρξαν άλλες προτάσεις και πιο πρόσφατα αποφασίστηκε να μεταφερθούν τα δικαστήρια τα οποία τώρα βρίσκονται στα ιταλικά κτήρια στο Μανδράκι που δεν είναι λειτουργικά. Αυτή τη στιγμή υπάρχουν υγειονομικές υπηρεσίες της Περιφέρειας και το νέο κτήριο του Ιατρικού Συλλόγου. Αυτά τα δύο είναι αρκετά όμορφα κομμάτια αφού στην ουσία αφορούν “αποκατάσταση” των παλιών κτηρίων. Επίσης, σε άλλα σημεία στεγάζονται ο ΟΚΑΝΑ, ο Ερυθρός Σταυρός και η Επαγγελματική Σχολή (ΕΠΑΣ) βοηθών νοσηλευτών, ο Οργανισμός Πρόνοιας κα.

    Μαζί με το σχέδιο Προγραμματικής Σύμβασης θα έπρεπε να παρουσιαστεί στο Περιφερειακό Νοσοκομείο ένα αναλυτικό σχέδιο για τι πρόκειται να γίνει το κτίριο, τι χρήσεις θα έχει, να παρουσιαστεί ένα όραμα για τον χώρο. Πολύ περισσότερο που τόσα χρόνια υπάρχουν διαφορετικές προσεγγίσεις για το μέλλον του χώρου. Θα συνεχιστεί η τμηματική παραχώρηση / «σαλαμοποίηση» του κτιρίου; Υπάρχουν οι αδειοδοτήσεις για την αλλαγή χρήσης– (αφού το κτίριο ανήκει στο Υπουργείο Υγείας και έχει παραχωρηθεί για 60 χρόνια στο Δήμο κατά χρήση με ΚΥΑ αλλά με συγκεκριμένους όρους). Οποιαδήποτε αλλαγή δε πρέπει να έχει εγκριθεί; Έχει γίνει κάτι τέτοιο; Υπάρχει  τεκμηριωμένη οικονομοτεχνική μελέτη για το πώς θα διαμορφωθεί ολόκληρος ο χώρος του νοσοκομείου με ανάδειξη των ιδιαίτερων αρχιτεκτονικών του στοιχείων ιταλοκρατίας και ελληνοκρατίας ενταγμένων μάλιστα στον γύρο χώρο. Έχει εξεταστεί η προοπτική να κατεδαφιστούν τα νεότερα (του 1982-1992), ώστε να αναδειχτούν τα παλαιότερα κτίρια και ο χώρος που θα απελευθερωθεί να δοθεί για χρήση στους πολίτες ως ελεύθερος χώρος; Έχει εξεταστεί η περίπτωση – εφόσον πράγματι υπάρχουν χρήματα για το έργο – να πάνε τα χρήματα στην αποκατάσταση διατηρητέων κτηρίων ιδιοκτησίας του Δήμου που τώρα ερειπώνουν όπως αυτό απέναντι από το παλαιό νοσοκομείο.

    Σε κάθε περίπτωση δεν μπορεί να υπάρχει τόση ασάφεια στην οικονομική πρόβλεψη από πλευράς Δήμου και Περιφέρειας. δηλαδή ίσως η χρηματοδότηση να προέλθει από από ΣΑΤΑ ίσως από την Περιφέρεια πάλι. Κινδυνεύει το έργο να μείνει στον αέρα.

    Ποδηλατόδρομος:

    Είμαστε κατ’ αρχάς θετικοί για τον ποδηλατόδρομο, αλλά αν υπάρχουν ακόμα κάποια χρήματα στον προϋπολογισμό της Περιφέρειας για το 2012, ώστε να μπορεί να συνεισφέρει στην έναρξη των εργασιών για τον ποδηλατόδρομο, είναι εντελώς αόριστο το ποιος (Περιφέρεια ή Δήμος;) θα βάλει τα υπόλοιπα χρήματα που απαιτούνται για την ολοκλήρωση του έργου. Με δεδομένο ότι και ο προϋπολογισμός του Δήμου Ροδίων είναι μάλλον «εικονικός», όπως δήλωσε και ο αρμόδιος αντιδήμαρχος, από πού πραγματικά θα εξευρεθεί το υπόλοιπο ποσό; Θα θέλαμε να μάθουμε επίσης, αν τα έργα που προτείνονται μέσω των προγραμματικών συμβάσεων έχουν περιληφθεί πραγματικά ως κόστος στους αντίστοιχους προϋπολογισμούς της Περιφέρειας Ν Αιγαίου και του Δήμου Ροδίων για το 2012.

    Ενεργειακό Γραφείο:

    Έρχεται προς συζήτηση ένα σχέδιο προγραμματικής σύμβασης χωρίς να υπάρχει ένα σχέδιο για το πώς θα λειτουργήσει και με ποιο προσωπικό το Ενεργειακό Γραφείο για να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις για τις οποίες θα δοθούν τα 200.000 Ευρώ. Από την άλλη ο Δήμος Ροδίων, που συμμετέχει στο Ενεργειακό Γραφείο, διαθέτει μεγάλο αριθμό προσωπικού και μάλιστα πάνω από 80 μηχανικούς, είναι όμως αυτό το προσωπικό σε θέση να συνεργαστεί με το Ενεργειακό Γραφείο, να ανταποκριθεί σε νέους ρόλους όπως είναι η σύνταξη μελετών, η ωρίμανση έργων ή η παρακολούθηση της πορείας; Πάντως δεν έχει έρθει στο Περιφερειακό Συμβούλιο μαζί με το Σχέδιο Προγραμματικής Σύμβασης και  ένας σχεδιασμός για να πειστούμε ότι το ενεργειακό γραφείο μόνο του ή σε συνεργασία τυχόν με τις υπηρεσίες της Περιφέρειας Ν Αιγαίου και του Δήμου Ροδίων μπορεί να εκπληρώσει τόσο τις υποχρεώσεις που απορρέουν από τον τίτλο του όσο και για την ωρίμανση, υποβολή και παρακολούθηση των έργων του ΕΣΠΑ.

    Εθνικό Θέατρο:

    Υπάρχει εργολαβία σε εξέλιξη, ενταγμένη στο «Θησέα» που όμως έχει σταματήσει απ’ ότι φαίνεται. Προσφάτως ανακοινώθηκε ότι αποφασίστηκε η αξιοποίησή του, χωρίς να ανακοινωθεί πώς. Σε κάθε περίπτωση πρέπει να ξεκαθαριστεί τι γίνεται με την προηγούμενη εργολαβία γιατί μπορεί να υπάρξει πρόβλημα με τη νομιμοποίηση της δαπάνης.

    Σύμφωνα με όσα έχουν γίνει γνωστά το  έργο της εξωτερικής αποκατάστασης και της εσωτερικής ανακαίνισης του κτηρίου είχε ενταχθεί στο πρόγραμμα «Θησέας» με συνολικό προϋπολογισμό 6.5 εκατομμυρίων ευρώ: 1.5 εκ. ευρώ για τις εργασίες στο εσωτερικό του κτηρίου και πέντε εκατομμύρια ευρώ για τις εξωτερικές ανακαινίσεις. Ποιο είναι το κόστος αποκατάστασης όμως;

    Το έργο είχε ξεκινήσει τον Φεβρουάριο του 2010 και ενώ  είχε ανακοινωθεί ότι επρόκειτο να είχε ολοκληρωθεί τον Μάρτιο 2010, έρχεται τώρα να προταθεί η χρηματοδότησή του εν μέρει από την Περιφέρεια.

    Για τα θέματα των αφαλατώσεων σε διάφορα νησιά (Χάλκης, Κουφονησίου):

    Πώς καθορίζονται οι προτεραιότητες της Περιφερειακής Αρχής; Πριν συζητήσουμε στο Περιφερειακό Συμβούλιο με ολοκληρωμένο τρόπο, έρχεται ξανά με εντελώς αποσπασματικό τρόπο και χωρίς την απαραίτητη συζήτηση σε βάθος πρόταση για προώθηση αφαλατώσεων σε 2 νησιά άμεσα και αν κρίνουμε από όσα έχουν ειπωθεί κατά διαστήματα και σε άλλα νησιά αργότερα. Απουσιάζει, όμως, ένα συνεκτικό σχέδιο για τη βιώσιμη διαχείριση των υδατικών πόρων συνολικά στην περιφέρεια αλλά και σε κάθε νησί όπως και μια αξιολόγηση της εμπειρίας από την ύπαρξη και λειτουργία αφαλατώσεων σε κάποια νησιά. Καταθέσαμε σχετική ερώτηση προσφάτως που αφορά ένα σύνολο θεμάτων που σχετίζονται με το νερό, με αφορμή και τη συζήτηση στο Περιφερειακό Συμβούλιο για ένταξη στο ΕΣΠΑ των αφαλατώσεων. Θα έπρεπε να έχουν κατατεθεί προτάσεις για τις υπάρχουσες εναλλακτικές λύσεις σε θέματα νερού και να υπάρχει αξιολόγησή τους από περιβαλλοντική, οικονομική, τεχνική πλευρά. Συνεχίζοντας μια λανθασμένη πολιτική, προτείνονται κάποια έργα αποσπασματικά, χωρίς να έχουν διερευνηθεί όλες οι παράμετροι που σχετίζονται με αυτά.

    Η αφαλάτωση δεν θα έπρεπε να είναι παρά η τελευταία λύση, εφόσον θα είχε εφαρμοστεί ένα ολοκληρωμένο σχέδιο διαχείρισης των νερών και είχε επιτευχθεί σημαντική εξοικονόμηση και επαναχρησιμοποίηση του νερού, η μέγιστη συλλογή και χρήση του βρόχινου νερού και γενικά είχε αναπτυχθεί μια νέα κουλτούρα για το νερό– με ρίζες όμως στη σοφία της διαχείρισής του στα νησιά μας. Αν επιλεγούν τελικώς στο πλαίσιο μιας ολοκληρωμένης διαχείρισης του νερού και αφαλατώσεις, αυτές θα πρέπει να συνδυάζονται με την αξιοποίηση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.

    Η συντήρηση και η λειτουργία των αφαλατώσεων απαιτεί και εξειδικευμένο προσωπικό αλλά και έχει σημαντικό κόστος. Ποιος θα το καλύψει και που θα βρεθεί το προσωπικό για την καθημερινή λειτουργία της αφαλάτωσης; Πριν από λίγο καιρό είχα καταθέσει ερώτηση για το θέμα του βιολογικού καθαρισμού στο Κουφονήσι. Δεν απαντήθηκε αλλά κυρίως δεν άλλαξε τίποτα. Όπως ανέφερα και στην ερώτηση, ξοδεύτηκαν πάνω από 1.300.000 ευρώ για την κατασκευή της μονάδας, αλλά δεν υπάρχει ένας εργαζόμενος που να μπορεί να την λειτουργήσει, με αποτέλεσμα αυτή να απαξιώνεται και τα χρήματα να έχουν πάει χαμένα. Αν λειτουργούσε σωστά η επεξεργασία των λυμάτων στην μονάδα του βιολογικού καθαρισμού, θα μπορούσε το νησί να επαναχρησιμοποιεί το νερό για κάποιες ανάγκες που δεν απαιτούν πόσιμο νερό. Εξετάστηκε αν με τα λεφτά που θα πάνε για την μονάδα αφαλάτωσης, θα μπορούσαν να υπάρξουν άλλες λύσεις, όπως πχ εγκατάσταση σε όλα τα σπίτια και τα ξενοδοχεία υδραυλικών συστημάτων και συσκευών που περιορίζουν την σπατάλη νερού, ώστε να μειωθεί η κατανάλωση νερού; Σε τελευταία ανάλυση γιατί επιλέγονται αυτές οι αφαλατώσεις και όχι συστήματα που να συνδυάζονται με ανανεώσιμες πηγές ενέργειας;

    Ποιος εξέτασε τι σημαίνει για μικρούς δήμους η εγκατάσταση μιας αφαλάτωσης; Υπάρχει από την άλλη δυνατότητα της Περιφέρειας Ν Αιγαίου να στηρίξει με τεχνογνωσία και προσωπικό τους μικρούς δήμους σε θέματα διαχείρισης νερού και λειτουργίας των αφαλατώσεων; Μήπως μετά τους βιολογικούς καθαρισμούς δημιουργηθεί και μια σειρά αφαλατώσεων που θα μας υπενθυμίζουν την έλλειψη σχεδιασμού και οργάνωσης που μας διακρίνει ως χώρα;  Κατά πόσον έχει ληφθεί υπόψη ότι Δήμοι που έχουν εγκαταστήσει μονάδες αφαλάτωσης έχουν προβλήματα συντήρησης και λειτουργίας τους όσο και μεγάλη κατανάλωση ηλεκτρικού ρεύματος που σημαίνει έκρηξη στους λογαριασμούς της ΔΕΗ που πληρώνουν οι Δήμοι, κόστος που είτε οδηγεί σε μεγάλα χρέη τους δήμους είτε αυξάνει το κόστος για τα νοικοκυριά. Οι αφαλατώσεις είναι περιβαλλοντικά και οικονομικά η χειρότερη λύση για να προμηθεύεται κάποιος νερό που θα το χρησιμοποιεί μετά για πότισμα ή σε οικοδομές.

    Για τα θέματα των πολυδύναμων ιατρείων (Πολυδύναμο Περιφερειακό Ιατρείο Κουφονησίων,  Πολυδύναμο Περιφερειακό Ιατρείο νήσου Κάσου):

    Δεν μπορεί κάποιος να πει όχι στην κατασκευή ιατρείων στα νησιά. Το …πρόβλημα είναι, όμως, ότι χρειάζεται προσωπικό που θα προσφέρει τις υπηρεσίες του στους νησιώτες για να έχει νόημα η κατασκευή των ιατρείων. Οι τεράστιες ελλείψεις που υπάρχουν σχεδόν σε όλα τα νησιά στα θέματα πολιτικών για την υγεία και στελέχωσης των υπηρεσιών δεν αντιμετωπίστηκαν, αν και πέρασαν 5 μήνες από την σχετική συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου στις 1/8 στη Νάξο με τη συμμετοχή και εκπροσώπων του υπουργείου. Έχει νόημα να ξοδεύονται χρήματα και να γίνονται κτίρια αλλά να μην υπάρχει προσωπικό μέσα σε αυτά, όπως ήδη συμβαίνει σε διάφορα νησιά; Υπάρχει ένα σχέδιο και δεσμεύεις ότι στην Κάσο και στο Κουφονήσι θα υπάρχει το αναγκαίο ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό;

     

  • Ψηφοφορία: 
  • Τοποθέτηση: 
Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: