Επιστολή Ν. Χρυσόγελου προς το ΔΣ Σίφνου για το θέμα της «σύνθετης τουριστικής κατοικίας»

Επιστολή Νίκου Χρυσόγελου προς το Δημοτικό Συμβούλιο Σίφνου που μετά την Πάρο θα συζητήσει το θέμα της «σύνθετης τουριστικής κατοικίας» στη συνεδρίασή του στις 30/8/2011 (7ο θέμα της ημερήσιας διάταξης με εισήγηση του προέδρου του Δημοτικού Συμβουλίου Κ Σούλη).

Θα ήθελα να παραβρεθώ στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου σας στις 30/8 αλλά την ίδια μέρα πρέπει να είμαι στην Ρόδο για τη συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου Ν Αιγαίου. Θα επιθυμούσα, όμως, να αναφερθώ, έστω και με την επιστολή αυτή, σε ένα πολύ σοβαρό θέμα που θα συζητηθεί στην ημερήσια διάταξη και αφορά στο σχέδιο της κυβέρνησης για την προώθηση της “σύνθετης τουριστικής κατοικίας”. Το θέμα, δυστυχώς, δεν έχει γίνει αρκετά γνωστό ακόμα στους συμπολίτες μας, αν και θα έχει σημαντικές επιπτώσεις στον νησιωτικό χώρο, επιπτώσεις όχι μόνο περιβαλλοντικές αλλά και οικονομικές και κοινωνικές.

Σε μια ιδιαίτερα δύσκολη εποχή η κυβέρνηση επέλεξε να προωθήσει με διαδικασίες εξπρές, ενταγμένο στο πολυνομοσχέδιο  που αφορούσε μεταξύ άλλων τα “τυχερά παιχνίδια”, το ασφαλιστικό, τον τουρισμό, ρυθμίσεις για τις Δ.Ο.Υ., κατάργηση φορέων κα, ένα σχέδιο που θα έχει σημαντικές επιπτώσεις στα νησιά μας. Ο νόμος, πλέον, 4002/ ΦΕΚ Α’ 180/22-8-2011 Ρυθμίσεις για την ανάπτυξη και τη δημοσιονομική εξυγίανση – θέματα αρμοδιότητας Υπουργείου Οικονομικών, Πολιτισμού και Τουρισμού και Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, προωθεί την κατασκευή 700.000 σύνθετων τουριστικών κατοικιών μέσα σε διάστημα 7 χρόνων σε φυσικές και νησιωτικές περιοχές, ένα μοντέλο που αποδείχτηκε καταστροφικό στην Ισπανία, και είχε καταγγελθεί από τον σημερινό πρωθυπουργό Γ.Α.Παπανδρέου, όταν ήταν στην αντιπολίτευση, και στελέχη της σημερινής κυβέρνησης, όπως ο Γ. Ραγκούσης (τότε δήμαρχος Πάρου),  αλλά και ο σημερινός αντιπεριφερειάρχης Ν Αιγαίου (τότε δήμαρχος Ίου) με πολύ σκληρά λόγια. Γιαυτό εξάλλου έχω στείλει σχετική επιστολή προς τον πρωθυπουργό και τον Υπουργό Υποδομών υπενθυμίζοντάς τους τι έλεγαν τότε που το σχέδιο προωθούσε ο κ Σουφλιάς (δείτε σχετική επιστολή στο μπλογκ του ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΟΥ ΑΝΕΜΟΥ) .

Το σχέδιο αυτό έγινε, σχεδόν εν κρυπτώ, νόμος στις 4 Αυγούστου χωρίς να υπάρξει στοιχειώδης διαβούλευση, να ρωτηθούν οι νησιωτικές κοινωνίες και η Περιφέρεια Ν Αιγαίου, ως όφειλε η κυβέρνηση, για ένα τόσο σοβαρό θέμα που απειλεί να αλλάξει δραματικά τα νησιά μας. Το θέμα δεν συζητήθηκε μέχρι σήμερα στο Περιφερειακό Συμβούλιο, αν και είχα ζητήσει με επιστολή μου να τεθεί στην ημερήσια διάταξη της συνεδρίασης του στην Νάξο στις 1/8/2011. Όμως, κινητοποιήθηκαν 19 Περιφερειακοί Σύμβουλοι από όλες τις παρατάξεις που υπέγραψαν κοινό κείμενο (σας το στέλνω μαζί με αυτή την επιστολή) και θα επιδιώξουμε να τεθεί το θέμα προς συζήτηση στη συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου Ν Αιγαίου, στη Ρόδο, την Τρίτη 30/8.

Το Δημοτικό Συμβούλιο της Πάρου, ένα νησί που έχει βιώσει τις επιπτώσεις μια σημαντικής πίεσης από την υπερβολική δόμηση, με τις τοποθετήσεις του Δημάρχου και των Δημοτικών Συμβούλων κατά την συνεδρίασή του στις 9/8 (στην οποία παραβρέθηκα και τοποθετήθηκα) αλλά και με την απόφασή του, εξέφρασε σχεδόν ομόφωνα (μειοψήφισαν 3 Δημοτικοί Σύμβουλοι) την αγανάκτισή του τόσο για το γεγονός ότι η κυβέρνηση αγνόησε πλήρως την αυτοδιοίκηση και δεν ζήτησε καν την γνώμη της όσο και για το ίδιο το μοντέλο της “σύνθετης τουριστικής κατοικίας που θα εντείνει τις πιέσεις στο νησιωτικό περιβάλλον και τους φυσικούς πόρους, θα δημιουργήσει ακόμα μεγαλύτερα προβλήματα στη βιωσιμότητα των μικρομεσσαίων τουριστικών δραστηριοτήτων και θα φορτώσει σημαντικά κόστη στους δήμους για την επέκταση των υποδομών”. Το Δημοτικό Συμβούλιο Πάρου αποφάσισε μάλιστα να “εκφράσει με κάθε τρόπο την αντίθεσή του στο σχέδιο και να εμποδίσει με κάθε μέσο που έχει στην διάθεσή του την προώθηση των ρυθμίσεων αυτών στην Πάρο, πολύ περισσότερο που έρχονται σε αντίθεση με την ομόφωνη απόφαση του ΔΣ για το χωροταξικό του νησιού” που εδώ και σχεδόν δύο χρόνια έχει κολλήσει στις υπηρεσίες της Περιφέρειας (νυν Αποκεντρωμένης Διοίκησης).

Συνοπτικά θα έλεγα ότι τα κύρια προβλήματα του σχεδίου αυτού είναι:

–                   Δημιουργεί νέα χωροταξικά, πολεοδομικά, οικονομικά και περιβαλλοντικά δεδομένα στο νησιωτικό χώρο, αφού όποιος έχει τη δυνατότητα να αγοράσει 150 στρέμματα μπορεί να κτίσει “σύνθετες τουριστικές κατοικίες” με σημαντικό ποσοστό κάλυψης, που ξεπερνάει και αυτό για τα ξενοδοχεία, μετά από εγκρίσεις και αδειοδοτήσεις με απόφαση υπουργών, χωρίς οι νησιώτες να μπορούν να έχουν καν λόγο για αυτές:

Για τη δημιουργία “σύνθετων τουριστικών καταλυμάτων” εκδίδεται κοινή απόφαση των Υπουργών Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής και Πολιτισμού και Τουρισμού και του κατά περίπτωση αρμόδιου Υπουργού, αποκλείοντας με αυτόν τον τρόπο  τις τοπικές αρχές από το να έχουν λόγο σε μια τέτοια παρέμβαση, παρόλο που στην περιοχή τους θα προστεθεί ένα ή περισσότερα “χωριά” ή και μικρές πόλεις. Για την επιτάχυνση των διαδικασιών και την ενίσχυση των σχεδίων με χρηματοδοτήσεις δημιουργείται Ειδική Υπηρεσία Προώθησης και Αδειοδότησης Τουριστικών Επενδύσεων στον Ελληνικό Οργανισμό Τουρισμού, υπαγόμενη απευθείας στον Γενικό Γραμματέα του ΕΟΤ. Στο πλαίσιο αυτής της υπηρεσίας που φροντίζει σχεδόν για τα πάντα, δημιουργείται Πολεοδομικό Γραφείο, στην αρμοδιότητα του οποίου ανήκει η έκδοση και αναθεώρηση οικοδομικών αδειών, ο έλεγχος μελετών για την έκδοσή τους, ενώ απαιτείται με “αποκλειστική προθεσμία τριών (3) εργάσιμων ημερών” (!) να χορηγείται έγκριση δόμησης από το Πολεοδομικό Γραφείο του οικείου δήμου, μετά από αίτηση του ενδιαφερόμενου. Συγκροτείται Κεντρική Συντονιστική Ομάδα Αδειοδότησης για τις τουριστικές επενδύσεις με κοινή απόφαση των Υπουργών Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής και Πολιτισμού και Τουρισμού, την οποία  απαρτίζουν οι αρμόδιοι Γενικοί Γραμματείς και υπηρεσιακά στελέχη των δύο Υπουργείων  που επιλύει όλα τα προβλήματα,  επιταχύνει τη χωροθέτηση και την αδειοδοτική διαδικασία και την αντιμετώπιση σχετικών διοικητικών δυσχερειών, κάνει εισηγήσεις για έκδοση εγγυκλίων και την πρόταση νομοθετικών παρεμβάσεων για την επίλυση προβλημάτων. Με αυτόν τον τρόπο εύκολα θα μπορεί ένας επιχειρηματίας μέσα σε ελάχιστες μέρες να χτίσει ένα ολόκληρο χωριό ή μια μικρή πόλη, όταν την ίδια στιγμή απαιτούνται μήνες για να βγει μια οικοδομική άδεια για επισκευή ενός σπιτιού ή είναι σχεδόν αδύνατο να χτιστεί μια θεμονιά ή μια μάντρα για ζώα σε ένα χωράφι από τους νησιώτες.

–                   Ανατρέπονται για πάντα οι ισορροπίες που υπάρχουν ακόμα, παρά τις πιέσεις, στις νησιωτικές κοινωνίες (περιβαλλοντικές, κοινωνικές και οικονομικές). Πιο βίαιες θα είναι οι αλλαγές για τα μικρότερα νησιά. Μεγεθύνει τα περιβαλλοντικά προβλήματα στα νησιά  (αύξηση ζήτησης για νερό, αποβλήτων και ενέργειας) προσθέτοντας και άλλες πιέσεις στις νησιωτικές κοινωνίες και τους δήμους –  που αδυνατούν συχνά να ανταποκριθούν στις ήδη υπάρχουσες.

–                   “Αφαιρούνται” τουρίστες από υπάρχουσες μικρές και μεσαίες τουριστικές μονάδες και από δραστηριότητες που ενισχύουν την βιωσιμότητα των τοπικών κοινωνιών, με δεδομένο ότι οι “σύνθετες τουριστικές κατοικίες” λειτουργούν ανταγωνιστικά προς τις τουριστικές υποδομές μικρού μεγέθους που υπάρχουν στα νησιά μας.

–                   Χωρίς να υπάρχουν ακόμα ξεκάθαρες χρήσεις γης, δηλαδή κανόνες για το ποια γη είναι για αγροτική ή κτηνοτροφική χρήση, ποια για τουριστικές δραστηριότητες, ποια για οικιστική χρήση, οι “σύνθετες τουριστικές κατοικίες” θα επεκταθούν σε βάρος κτηνοτροφικών ή αγροτικών εκτάσεων και θα δημιουργήσουν προβλήματα σε μικρούς κτηνοτρόφους και γεωργούς, αφού η νομοθεσία απαιτεί συγκεκριμένες αποστάσεις πχ μιας μάντρας για ζώα από τις κατοικίες.

–                    Επιταχύνονται φαινόμενα συγκέντρωσης του οφέλους σε πολύ λίγους (κυρίως μεγάλες κατασκευαστικές εταιρίες και ισχυροί τουριστικοί όμιλοι) και μεταφορά του κόστους στους νησιώτες και τους πολλούς, αυξάνοντας περαιτέρω το κόστος της γης, της καθημερινής ζωής και της απόκτησης κοινωνικών υποδομών, που είναι ήδη πολλαπλάσιο για τους κατοίκους των νησιών σε σχέση με αυτό άλλων περιοχών

  • ΔΕΝ θα συμβάλει σε άνθιση άλλων μορφών οικονομίας, αντίθετα θα λειτουργήσει ανταγωνιστικά προς ολοκληρωμένες οικονομικές δραστηριότητες και βιώσιμες μορφές τουρισμού, αφού συνήθως οι χρήστες αυτών των τουριστικών κατοικιών έρχονται για λίγες μέρες – και συχνά κουβαλάνε όλα τα αναγκαία από αλλού και αφήνουν πίσω τους στερεά και υγρά απόβλητα που πρέπει να διαχειριστούν οι τοπικές κοινωνίες.
  • ΔΕΝ θα προσφέρει εργασία σε ντόπιους οικοδόμους, αφού συνήθως οι μεγάλοι κατασκευαστικοί όμιλοι που θα επωφεληθούν κουβαλάνε δικά τους συνεργεία από άλλες περιοχές. Υπάρχει η εμπειρία από το τι συνέβη στην Πάρο, με την εφόρμηση των κατασκευαστικών εταιριών την περίοδο της «φούσκας» του χρηματιστηρίου που μετατράπηκε σε «κατασκευαστική φούσκα» με χιλιάδες απούλητες κατοικίες.

– Αυτό το μοντέλο τουρισμού συνδέεται με διαφθορά μέσω των διασυνδέσεων με τους πολιτικούς (εξάλλου ο νόμος προβλέπει ότι είναι ορισμένοι υπουργοί που αποφασίζουν) και διάλυση του κοινωνικού ιστού μικρών κοινωνιών, όπως έχει αποδειχθεί με το ισπανικό «παράδειγμα» που σήμερα είναι συνώνυμο με εκατοντάδες χιλιάδες απούλητες τουριστικές κατοικίες, καταστροφή θαυμάσιων περιοχών, διαφθορά και τεράστια οικονομική φούσκα. Όμως, φαινόμενα μεγάλης διαφθοράς έχουν καταγραφεί στους σχετικούς τομείς και στην περιφέρεια Ν Αιγαίου, όπως ξέρουμε όλοι πολύ καλά.

– Ποιος θα πληρώσει το κόστος για τους δρόμους, τα δίκτυα για νερό κι ενέργεια, τις υπηρεσίες και τις υποδομές για χιλιάδες επιπλέον τουριστικές κατοικίες που θα κατοικούνται ελάχιστες μέρες το χρόνο αλλά θα απλώνονται στον χώρο, αρκεί οι επιχειρηματίες να «συγκεντρώνουν» 150 στρέμματα;

– Πώς θα αντιμετωπιστεί η εγκληματικότητα (κλοπές, διαρρήξεις κα) που συνοδεύουν περιοχές που χάνουν την συνοχή τους και μετατρέπονται σε προάστια αστικών περιοχών που τον περισσότερο χρόνο είναι ακατοίκητα, με άδεια σπίτια; Γιατί δεν διδασκόμαστε από όσα συμβαίνουν πλέον στην Μύκονο ή και σε άλλα νησιά; Θα γεμίσουν τα νησιά με κάμερες, συρματοπλέγματα και σεκιουριτάδες, φαινόμενα που έχουν κάνει ήδη την εμφάνισή τους σε κάποια νησιά;

Πιστεύουμε στη βιωσιμότητα, σε μορφές οικονομίας και τουρισμού που αποτελούν γέφυρα μεταξύ της σοφίας του παρελθόντος και ενός πράσινου/οικολογικού μέλλοντος. Υπάρχει διαφορετικός δρόμος, να αντιμετωπίσουμε την βαθιά κρίση, με κοινωνικά και περιβαλλοντικά υπεύθυνες πολιτικές.

Στα θέματα τουρισμού χρειάζεται να αναπτυχθεί μια στρατηγική ώστε ο τουρισμός να ενισχύει τις άλλες δραστηριότητες σε τοπικό επίπεδο (πρωτογενής παραγωγή, κοινωνικές υποδομές, άνθιση πολιτισμού, προστασία περιβάλλοντος), να λειτουργεί προς όφελος τελικά της τοπικής κοινωνίας, των σημερινών και των μελλοντικών γενεών. Αναλυτικές προτάσεις έχουμε καταθέσει προς αυτή την κατεύθυνση ως ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΟΣ ΑΝΕΜΟΣ και θα συνεχίσουμε να εργαζόμαστε μαζί με τις τοπικές κοινωνίες προς την κατεύθυνση ενός βιώσιμου μοντέλου τουρισμού που ταιριάζει στις νησιωτικές κοινωνίες μας.

Γνωρίζοντας το υψηλό επίπεδο προβληματισμού αλλά και ευαισθησίας των Σιφνιών για τον τόπο τους, είμαι σίγουρος ότι όλα τα μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου Σίφνου θα τονίσουν με την απόφαση τους – όπως έκανε προσφάτως και ο Δήμος Πάρου – ότι δεν θα επιτρέψουν όσους οδήγησαν την χώρα στην καταστροφή να καταστρέψουν και τον μοναδικό πλούτο των νησιών μας και να υποθηκεύσουν κι άλλο το μέλλον των παιδιών μας.

Με εκτίμηση

Νίκος Χρυσόγελος

Επικεφαλής ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΟΥ ΑΝΕΜΟΥ Ν Αιγαίου,

Γραμματέας Περιφερειακού Συμβουλίου

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: