H εκπαίδευση στη Χάλκη

Στη Χάλκη …..

Η εκπαίδευση, παρόλο που αποτελεί τη μοναδική πηγή πολιτισμού και γνώσης στο νησί (λείπουν παντελώς βιβλιοθήκες, βιβλιοπωλεία, φροντιστήρια, άλλοι εκπαιδευτικοί φορείς, πολιτιστικά ή μορφωτικά ιδρύματα ή δομές) δεν κατέχει τη θέση που θα της άξιζε στην τοπική κοινωνία. Έχοντας μάθει οι ντόπιοι να μεγαλώνουν με κριτήριο το κέρδος ή την κρατική επιδότηση, αδυνατούν να καταλάβουν τις αξίες της σύγχρονης εκπαίδευσης. Ο πήχης είναι πολύ χαμηλά, γεγονός που δυστυχώς κληροδοτείται.

Ο εκπαιδευτικός καλείται να αντιστρέψει αυτήν την κατάσταση. Είναι όμως συνήθως νεοδιόριστος ή με λίγα χρόνια προϋπηρεσίας, με μικρή ή καθόλου επιμόρφωση και αδύναμος να αντισταθεί σε πάγιες αντιλήψεις. Όσο και εάν θέλει να βοηθήσει, το καθεστώς τον δυσκολεύει. Χαρακτηριστικά φέτος, η ενισχυτική διδασκαλία σταμάτησε να αμείβεται (οι καθηγητές του σχολείου προσφέρουν αφιλοκερδώς διδασκαλίες τις απογευματινές ώρες), εκπαιδευτικές επισκέψεις δεν χρηματοδοτούνται, ούτε προγράμματα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης.

Από οικονομικής πλευράς ο μισθός των καθηγητών είναι μικρός για το κόστος ζωής και μετακίνησης σε τέτοιες δυσπρόσιτες περιοχές, κρατώντας τους ομήρους μιας εξευτελιστικής μεν, αλλά σταθερής ασφάλειας του δημοσίου. Σε συνδυασμό με το ότι δεν τους παρέχονται διευκολύνσεις π.χ κάρτα μονίμου κατοίκου που θα τους μετρίαζε τα έξοδα μετακινήσεων από και προς Ρόδο (για την επιμόρφωσή τους, τα εκπαιδευτικά προγράμματα, την οικογένεια ή τα παιδιά τους που βρίσκονται μακριά), δημιουργούνται κάποιες φορές και από τους ίδιους – εκ των έσω – συνθήκες αποστροφής προς τον εκπαιδευτικό θεσμό.

Ο Δήμος και η τοπική κοινωνία θεωρούν την εκπαίδευση ως ένα ‘’βολικό παρκάρισμα’’ των παιδιών, μέχρι να ενηλικιωθούν και να ακολουθήσουν το επάγγελμα του γονιού. Απαξιώνεται το ίδιο το θεμέλιο της εκπαίδευσης.

Μέχρι τον περασμένο μήνα δεν υπήρχε Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων, ούτε νομική σύσταση της Σχολικής Επιτροπής ενώ τα ετήσια κονδύλια που της αναλογούν είναι ελάχιστα εάν συμπεριλάβουμε και τα έξοδα επιδιόρθωσης του σχολείου που την επιβαρύνουν κάθε τόσο. Ο Δήμος και η Περιφέρεια αδυνατούν να συνδράμουν, ενώ κρίνουν τη λειτουργία της Σχολικής Επιτροπής – όπως τους επιβάλλεται – μόνο ως προς τα οικονομικά μεγέθη και όχι με εξατομικευμένα και ποιοτικά κριτήρια.

Το σχολείο στεγάζεται σε ένα κλασσικό, παραδοσιακό κτήριο, χτισμένο από δωρεά των Χαλκιτών της Αμερικής το 1914. Έχει πολλά κατασκευαστικά προβλήματα και περισσότερα λειτουργικά. Ο χώρος του Γυμνασίου και Λυκείου, για να λειτουργήσει σύμφωνα με την εκπαιδευτική επιταγή, χρειάζεται 8 αίθουσες διδασκαλίας (6 για τις τάξεις και 2 για τις επιλογές – κατευθύνσεις). Αντί αυτών, υπάρχουν 3 αίθουσες οι οποίες έχουν χωριστεί με κόντρα πλακέ στη μέση για να γίνουν 6, με ελάχιστη ηχομόνωση και κάκιστη αισθητική ενώ οι επιπλέον ανάγκες καλύπτονται – παράτυπα – από τα εργαστήρια Πληροφορικής και Φυσικών επιστημών.

Η μαθητική διαρροή τις τελευταίες δεκαετίες από το σχολείο της Χάλκης και ο φθίνων αριθμός μαθητών, σχετίζεται με όλους τους παραπάνω λόγους.

Οι αλλαγές που θα απελευθερώσουν τον τόπο και τη χώρα από το τέλμα της αναξιοπρεπούς Παιδείας απαιτούν αντιστροφή του κλίματος. Απαιτούν πολιτικό και οικονομικό κόστος ειδικά για τις δυσπρόσιτες περιοχές και πρέπει να επενδυθούν στη βάση, στους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς. Και αυτές οι αλλαγές δυστυχώς είναι στην ουρά της λίστας των προτεραιοτήτων που θέτουν οι εκάστοτε πολιτικές συγκυρίες.

Χάλκη 4 Απριλίου 2011

Βαγγέλης Ηλιάδης
Βιολόγος – εκπαιδευτικός
Διευθυντής του Γυμνασίου Λ.Τ. Χάλκης και
Πρόεδρος της Ένωσης Χαλκιτών Αθήνας – Πειραιά        

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: